Okonomi
Senioranalytiker: Dette er Novo Nordisks oversete konkurrencefordel
Udgivet:
Kommentarer (0)
»Når jeg kigger ind i fremtiden, handler det ikke kun om at have et godt vægttabsmiddel på markedet. Det handler også om at kunne producere lægemiddel nok til efterspørgslen, og på det punkt er Novo Nordisk sammen med Eli Lilly så langt foran de andre konkurrenter, at der efter min bedste vurdering ikke kommer til at være nævneværdig konkurrence lige foreløbig,« fortæller Søren Løntoft Hansen senioranalytiker hos Sydbank.
Inden for behandling af svær overvægt er der i disse år et meget stort fokus på, hvor stort et vægttab der kan opnås ved de forskellige behandlinger enten på markedet eller på vej ud på markedet. Ifølge senioranalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank er størrelsen på vægttabet dog ikke den mest interessante konkurrenceparameter, og det er godt for Novo Nordisk.
Lad os til at starte med være ærlige og sige, at Danmark ville være et helt andet land uden Novo Nordisk.
Årsagen er meget simpelt den, at den danske lægemiddelgigant årligt putter så ufatteligt mange milliarder i statskassen, at vi ikke ville have mulighed for at have det samme velfærdssamfund uden dem.
På den baggrund er mange også bekymrede for, at vi en dag kan opleve et såkaldt ‘Nokia-moment’, hvis Novo Nordisk pludselig bliver overhalet indenom af konkurrenterne og på et tidspunkt ikke længere tjener de samme penge, som de gør i dag.
Det gælder inden for behandlinger til personer med diabetes, men især også inden for behandling af svær overvægt.
Netop når det kommer til behandling af svær overvægt, eksisterer der lige nu en bekymring for, at Wegovy ikke bliver ved med at være verdens foretrukne vægttabsmiddel, og at det kan have direkte indflydelse på den danske statskasse.
Det er også årsagen til, at værdien af Novo Nordisk er faldet voldsomt siden sommeren sidste år.
Skrækscenariet er dog ikke noget, der bekymrer senioranalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.
Han er en af de aktieanalytikere, der følger Novo Nordisk tættest, og han fortæller, at selskabet har helt andre konkurrencefordele, som mange inden for hans felt helt overser, når de skal prissætte Novo Nordisk.
»Når jeg kigger ind i fremtiden, handler det ikke kun om at have et godt vægttabsmiddel på markedet. Det handler også om at kunne producere lægemiddel nok til efterspørgslen, og på det punkt er Novo Nordisk sammen med Eli Lilly så langt foran de andre konkurrenter, at der efter min bedste vurdering ikke kommer til at være nævneværdig konkurrence lige foreløbig. Det er godt for Novo Nordisk, men det er også godt for Danmark,« fortæller Søren Løntoft Hansen.
Wegovy er ikke det bedste middel på markedet
Kort opridset er sagen den, at Novo Nordisk lige nu tjener flere penge, end de nogensinde har gjort før, og at en stor del af den indtjening kommer fra semaglutid, der benyttes i både Novo Nordisk diabeteslægemidler og Wegovy.
Allerede nu og i de kommende år kommer indtjeningen på markedet for vægttabsmedicin ikke til at dreje sig om, hvorvidt et lægemiddel leder til et vægttab på 15, 20 eller 25 pct., men om hvem der kan producere nok til efterspørgslen
Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker, Sydbank
På trods af enorm omsætningsvækst er aktien og dermed værdien af Novo Nordisk dog faldet, og det skyldes primært en bekymring for væksten fremadrettet.
Novo Nordisk har sammen med konkurrenten Eli Lilly lige nu det enorme marked for behandling af fedme stort set for sig selv.
Det er dog klart, at andre lægemiddelproducenter kigger i den retning og også gerne vil have en bid af kagen.
Derfor bliver der også lige nu undersøgt en lang række lægemiddelkandidater i hundredvis af kliniske forsøg, og nogle af disse lægemidler ser ud til at komme med meget større vægttab end Wegovy, som kommer med et gennemsnitligt vægttab på ‘kun’ 16 pct.
For nylig kom Novo Nordisk ud med data på det lægemiddel, der formentlig skal overtage efter Wegovy. Det hedder CagriSema, og det var forventet, at det kunne lede til et vægttab på 25 pct.
Data viste dog kun et vægttab på 22,7 pct., og det skuffede markedet, som sendte markedsværdien af Novo Nordisk ned med 20 pct.
Det er klart, at det er noget, som bekymrer folk.
»Drejede hele markedet for overvægtsmedicin sig om størrelsen på vægttabet, forstår jeg godt, at man kan være bekymret, fordi der hele tiden kommer data fra andre produkter, som kommer med bedre vægttab end Wegovy. Når så Novo Nordisk ovenikøbet ikke selv opfylder forventningerne med deres egne produkter, bliver folk skuffede,« siger Søren Løntoft Hansen.
Produktionskapacitet er nøgleordet
Det hele handler dog ikke om vægttab, men meget mere om, hvorvidt man overhovedet kan producere et vægttabsmiddel i de mængder, som markedet sukker efter.
Produktionen af biologiske lægemidler som semaglutid er nemlig meget mere kompliceret end bare at lave for eksempel Panodiler.
Det er også årsagen til, at Novo Nordisk de seneste år har investeret – hold nu fast – 200 mia. kr. i at øge produktionskapaciteten.
Det er et voldsomt beløb, og Eli Lilly har investeret næsten det samme.
Omvendt starter de selskaber, der har vægttabsmidler på vej, fra bunden og skal investere helt uhyggelige summer i deres produktionskapacitet, før de overhovedet kommer i nærheden af at kunne tage nævneværdige markedsandele.
»I min optik er det en historie, som markedet lige nu kun har kradset i overfladen af, og som ikke er indpriset i værdien af Novo Nordisk. Allerede nu og i de kommende år kommer indtjeningen på markedet for vægttabsmedicin ikke til at dreje sig om, hvorvidt et lægemiddel leder til et vægttab på 15, 20 eller 25 pct., men om hvem der kan producere nok til efterspørgslen. Lige nu kan ikke engang Novo Nordisk og Eli Lilly det, og de har trods alt investeret rigtig mange milliarder i at forsøge at følge med,« siger Søren Løntoft Hansen.
Svært at lave biologisk medicin
Ifølge Søren Løntoft Hansen skal virksomheder, der vil ind og konkurrere på markedet for vægttabsmidler ikke blot investere helt uhyggelige summer for at få en bid af kagen, de skal også opbygge knowhow i forhold til effektivt at få mest muligt ud af produktionen, og at produktionen forløber uden komplikationer.
I den sammenhæng skal man huske på, at Novo Nordisk og Eli Lilly har mere end 20 års erfaring i at udvikle og producere denne type biologiske lægemidler, og de har på den måde opbygget viden, som man ikke bare erfarer natten over.
Hvis man som virksomhed skal disrupte Novo Nordisk og Eli Lillys duopol på området, skal man ifølge Søren Løntoft Hansen på en eller anden måde udvikle teknologi, der kan spytte behandlinger ud meget hurtigere, end det kan gøres på de to lægemiddelgiganters fabrikker.
Man kan som eksempel forestille sig, at man i stedet for at lave injektionspenne laver vægttabsmedicin i tabletform.
Det lyder måske godt på papiret, men…
»Problemet er, at det stadig er meget kompliceret at lave disse komplekse molekyler, og at det vil kræve mange led i en produktionskæde. Det er spørgsmålet, om det overhovedet vil være let at opskalere, og derudover er det jo også noget, som både Eli Lilly og Novo Nordisk allerede har fuldt fokus på. Jeg ser heller ikke, at nogen af konkurrenterne har noget på vej i den retning,« siger Søren Løntoft Hansen.
Selv kopiproducenter får det svært
For nuværende ser Søren Løntoft altså ingen tegn til, at nye konkurrenter kommer til at tage betydelige andele af markedet for vægttabsmedicin fra Novo Nordisk og Eli Lilly.
Biotekvirksomheder med lovende medicinske kandidater har slet ikke råd til at investere i de nødvendige produktionskapaciteter uden en partner, og partnere vil formentlig ikke up front smide 200 mia. i produktionskapaciteter, før et middel har været hele vejen gennem fase 3-forsøg og også er godkendt af de relevante sundhedsmyndigheder.
Derudover tager det også tid i det hele taget at opføre de nødvendige produktionskapaciteter.
Af samme grund er Søren Løntoft Hansen heller ikke bekymret for, hvad der kommer til at ske, når Wegovy løber af patent i 2031/2032, og det står verdens producenter at kopilægemidler frit for at lave deres egne versioner af Novo Nordisk guldkalv.
Patentudløb er ellers normalt årsagen til, at salget af et originallægemiddel dykker markant, praktisk talt dagen efter det løber af patent.
»For at lave en kopi af Wegovy skal man investere i produktionskapaciteterne, opbygge erfaring i at producere disse mere komplekse molekyler og samtidig sælge dem billigere. Tager man investeringerne i betragtning, har jeg svært ved at se, at man kan lave en kopi af Wegovy, som er langt under den pris, som Wegovy kan sælges for af Novo Nordisk selv, og det vil til den tid formentlig heller ikke være det bedste produkt på markedet. Jeg tror ikke, at vi i de kommende år kommer til at se, at det vælter ud på markedet med seriøse konkurrenter til Novo Nordisks portefølje af vægttabsmidler, eller at markedet om seks til syv år bliver taget af kopiprodukter,« siger han.
Med andre ord skal vi heller ikke i Danmark være nervøse for, at det økonomiske grundlag for vores velfærdssamfund bliver trukket væk under os.
Del artiklen: